This entry gonna be long!
Tak tahu macam mana nak explain seringkas
yang boleh dan sepadat yang boleh.
Harap proses yang saya share ini
βgenerallyβ steps yang betul. Maaf ya kalau few things bercanggah sebab ini
adalah pengalaman saya dan suami.
Where to begins? *garu kepala banyak kali dah
niβ¦hahahaha
Ok. For postgraduate (master dan PhD), persedian A-Z atas
effort sendiri ya. Dari effort nak start buat PhD bila, kat mana, background
supervisor. Jangan syok excited pilih tempat tapi supervisor krik krik (sekadar
βjanji ada supervisor untuk attachβ) big NO!
Check background supervisor,
achievement dia, dah berapa paper published, ideologi dia boleh explore lagi ke
dah atau takat tu jah..hehehe⦠banyak lagi lah kalau bab nak cari supervisor
and I am no expert on this. Kena banyak bertanya dengan sesiapa yang dah melalui PhD journey dan lebih arif.
Dalam entry sebelum ni, saya ada share
macam mana husband boleh attach dengan supervisor dari UoM kan?
So bila dah confirm supervisor bagi green
light boleh buat under dia, dia ready nak accept kita, baru la apply dengan university with recommendation from supervisor.
Dah dapat offer letter & dapat
sponsor, baru boleh start untuk apply visa. Kalau self-sponsor, boleh la terus
apply visa selepas terima offer letter & recommendation dari supervisor. Next
step, university akan keluarkan CAS number. Tak dak CAS number, haru la nak isi
items dalam online nanti ππ.
CAS: Confirmation of Acceptance for Studies.
CAS
number ni penting untuk Tier-4 visa. Nak tunggu dapat CAS number ni macam
tunggu buah harum manis masak!ππ Macam bercinta nak tunggu buah ranum macam tu la nak
dapat CAS dari UoM. Maybe different university has different method. Bukan
husband ja gundah gulana, dengan wife dia pun kena jadi βbestβ partner untuk
comfort husband π».
Saya suggest husband to send email inquire for updates, on weekly basis. Seminggu sekali, hantar ja email untuk tahu status CAS number. Biar dia menyampah tengok email kita, jangan kita gigit jari tunggu tak dapat-dapat. Good thing, supervisor husband pun in the loop dan tolong jugak push bahagian admin untuk cepatkan proses CAS number.
Lebih 1 bulan jugak la tunggu. Dah dapat
CAS number, baru boleh apply UK visa. Ini kira sebelah kaki dah sampai UK, tunggu sebelah kaki lagi... hahaha!
Apa nak kena prepare untuk UK Visa? Boleh tanya sesiapa yang dah pernah apply, boleh upah agent or third party to consult or visit website and download the manual.
Kitorang ni guna step panjannnnng, semua settle sendiri.
Saya kata kat husband, kita buat semua sendiri supaya kita tahu & appreciate all sweats and tears going through the processes.
Saya kata kat husband, kita buat semua sendiri supaya kita tahu & appreciate all sweats and tears going through the processes.
One of the requirement for UK Visa application- TB test.
TB Test ni hanya boleh dilakukan di klinik yang berdaftar dengan British Council. Di Malaysia hanya ada 3 lokasi, salah satunya Gleneagles Kuala Lumpur. Jadi kitorang buat appointment dengan hospital & apply cuti. Mahal tau TB test niππ. Simple chest x-ray & jumpa doktor untuk validate purpose of TB test. Mahalnya pada certificate A4 kertas 80gsm kot, jangan imagine tebai macam sijil konvo hampa tau..hihihi. Kena isi info dalam cert tu betul/ accurate, kalau salah atau 'ter'conteng atau'ter'koyak, kena request cert baru & bayar seratus lebih jugak la. Masa nak isi certificate tu, make sure title betul ye, untuk UK government. Macam Gleneagles KL, diorang handle banyak countries for different visa type (student, PR, expatriate). Salah isi borang, garu kepala la sorang-sorang. Lepas settle check-up, tunggu dalam 2 jam dah boleh collect. Mujur kitorang settle awal, sekitar pukul 11pagi. Lepas tu dah ramai orang, especially yang apply for degree (undergrads). Kami siap merayu supaya cepatkan sikit sebab nak balik Melaka. So kurang dari 2 jam dah dapat certificate & boleh balik Melaka!
TB Test ni hanya boleh dilakukan di klinik yang berdaftar dengan British Council. Di Malaysia hanya ada 3 lokasi, salah satunya Gleneagles Kuala Lumpur. Jadi kitorang buat appointment dengan hospital & apply cuti. Mahal tau TB test niππ. Simple chest x-ray & jumpa doktor untuk validate purpose of TB test. Mahalnya pada certificate A4 kertas 80gsm kot, jangan imagine tebai macam sijil konvo hampa tau..hihihi. Kena isi info dalam cert tu betul/ accurate, kalau salah atau 'ter'conteng atau'ter'koyak, kena request cert baru & bayar seratus lebih jugak la. Masa nak isi certificate tu, make sure title betul ye, untuk UK government. Macam Gleneagles KL, diorang handle banyak countries for different visa type (student, PR, expatriate). Salah isi borang, garu kepala la sorang-sorang. Lepas settle check-up, tunggu dalam 2 jam dah boleh collect. Mujur kitorang settle awal, sekitar pukul 11pagi. Lepas tu dah ramai orang, especially yang apply for degree (undergrads). Kami siap merayu supaya cepatkan sikit sebab nak balik Melaka. So kurang dari 2 jam dah dapat certificate & boleh balik Melaka!
Untuk UK Visa, hanya kena buat TB Test saja. Full medical checkup require by sponsor. Masa husband download borang medical checkup dari penaja, dia buat full check-up di Melaka dan submit laporan melalui pos laju. Few weeks dapat email dari sponsor kata tidak lengkap. Hepatitis kena ada A, B & C. Dalam borang ada HepB je. Diorang kata borang silap, outdated. πππ Mak aii!!! Macam mana outdated form still ada dalam system??? Kan dah drag timeline. Husband kena buat additional check-up lagi. Bayar extra lagi!
Sebelum pi UK Visa Office kat KL tu, apply online dulu ye kakcik bangcik
semua⦠Ada yang tak gemar isi borang online (macam husband) sebab website always ada interruptions, nak nak bila ramai users login waktu peak. Tapi... no other options. Zaman sekarang semua online! Nak senang, setiap entry/item dalam sistem tu, buat folder untuk all scanned documents. For documents yang nak upload dalam sistem, pastikan in English version. Confirmation letter untuk cuti belajar dari majikan suami dalam bahasa. Satu hal pulak nak request buat 1 lagi salinan English version.
Dalam online nanti, akan ada section kena key-in CAS number, title PhD
paper yang dah submit ke Uni, info pasal sponsor dan macam-macam lagi. Ada
dokumen peribadi yang kena standby macam sijil beranak, sijil kahwin, dokumen
mak ayah. Semua ni kena buat English translation ye.
Kalau hampa kahwin kat Siam, haru! Hahahaha... gurau kasaq skit! hahahaha... Kalau hampa kahwin overseas & daftar nikah memang dah English version, tak perlu la translate lagiβ¦ππβ¦
Kalau hampa kahwin kat Siam, haru! Hahahaha... gurau kasaq skit! hahahaha... Kalau hampa kahwin overseas & daftar nikah memang dah English version, tak perlu la translate lagiβ¦ππβ¦
Sijil nikah kitorang
dalam jawi (sebab saya asal Kedah). Kena hantar dokumen ke mahkamah untuk buat
English translation. Pergi mahkamah pun bukan jumpa 1 jabatan, jumpa 2 jabatan. Sebab sijil nikah bahasa jawi!π₯ Sijil nikah, sijil beranak (zaman 80-an, kertas kecik tu, yang pegawai tulis tangan tu), sijil beranak mak ayah husband- semua ni kami kena hantar ke mahkahmah untuk buat translation.
1 dokumen kena bayar RM 15 (kat Melaka). Kalau Shah Alam, parents kena bayar almost RM30, lagi mahal!
On another part, status kewangan perkara yang penting. Either you are being sponsored by agency or government, or self-sponsor, Financial Afidavit (FA) is among crucial thing for living in UK. Kalau pergi sorang ja, no big deal. Kalau pergi bawa spouse or dependant (spouse & children), both kena ada sufficient amount of money in account to convince UK government approved untuk visa. Different visa type may require different amount of FA. Macam mana nak tahu, check dalam manual masa apply for visa. Normally, pihak penaja akan follow requirement dari UK government.
*sila download manual... tak perlu baca setiap butir perkataan, baca yang penting.
Kenapa penting? Sebab nak tahu candidate yang arrive UK ni cukup tak duit untuk cover study fee, accommodation and utilities. Sebab kat sini, nak sewa rumah pun kena provide FA/bank statement. Tak cukup amaun yang meyakinkan, depa susah nak bagi sewa. Sebab tu ramai homeless/beggers kat UK (narrow further: Manchester city centre)... dan sebab tu jugak young generation yang baru grads kat UK ni duduk dengan mak ayah lagi sampai kahwin.*several article/news on this.
Di UK, komitmen untuk bayar mortgage/ rental yang sangat tinggi. Kiranya macam life kat KL la, tak mampu nak beli rumah kat KL/Selangor kalau setakat gaji cukup-cukup sampai gaji bulan seterusnya. 5 tahun lepas, boleh dapat sewa rumah 3 bilik (2 tingkat) dengan 350-400 pound, area Cheetham Hill (3 km dari city centre & university). Sekarang ni, tak dapat dah. Rumah yang sama, dapat dalam 550 - 600pound. Flat kitorang ni, ground floor, 2 bilik kecik ni pun dah 650pound. Kalau London, lagi la cekik darah. Semua mahal!
Di UK, komitmen untuk bayar mortgage/ rental yang sangat tinggi. Kiranya macam life kat KL la, tak mampu nak beli rumah kat KL/Selangor kalau setakat gaji cukup-cukup sampai gaji bulan seterusnya. 5 tahun lepas, boleh dapat sewa rumah 3 bilik (2 tingkat) dengan 350-400 pound, area Cheetham Hill (3 km dari city centre & university). Sekarang ni, tak dapat dah. Rumah yang sama, dapat dalam 550 - 600pound. Flat kitorang ni, ground floor, 2 bilik kecik ni pun dah 650pound. Kalau London, lagi la cekik darah. Semua mahal!
Bank statement akaun simpanan ke? Tak semestinya bank statement from your current or saving account from commercial bank. Akaun Tabung Haji pun boleh (kalau ada). Kalau memang menabung akaun TH setiap bulan untuk nak pergi haji, tak usik duit dalam tu, boleh ja guna akaun TH. Macam husband, dia provide statement Tabung Haji sebab amount dalam tu more convincing...hahahaha... Saya provide CIMB saving account. Macam mana nak minta statement? Pergi bank (HQ atau main branch). Macam kitorang di Melaka, takkan la nak travel KL kan, jadi call main branch, tanya- boleh tak request bank statement. Bawa offer letter dari UK university dan maklum nak request bank statement, 2-3 months with bank's letterhead. Masa saya nak request dari CIMB, waktu tu nak cepat, hanya ada 1 branch out of so many in Ayer Keroh yang boleh keluarkan bank statement with CIMB letterhead. Nak nangis time tu tau... dengan lecture class runs in between, keluar sekejap pergi bank. Nasib Melaka tak jem teruk macam KL, 10 minit ja dari kampus. Officer CIMB kata lepas ni diorang tak boleh attend request macam ni dah, kena request from HQ (KL), tunggu 2-3 minggu baru dapat. Nganga saya dengaq!π²π²π² Rezeki saya dapat buat dan pegawai CIMB tu pun peramah. Siap doakan agar semuanya berjalan lancar. Amin!
Back to UK visa application-
Memang very
very very dreary. Jangan rasa stress & give up bila tengok long list dalam online, segala info yang dah upload ke dalam system boleh save
and sambung bila ada kelapangan untuk updates.
Ingat! Hati kena tenang dan
jangan kelam kabut. Sebab banyak sangat soalan (boleh dikatakan repetitive in a
different way of questions format). Segala maklumat kena accurate supaya masa
interview nanti tak stuck bila ada dokumen tak tally dengan info dalam sistem. Bila ada discrepancies, application akan jadi status 'pending' atau 'reject'.
Husband saya, setiap kali
update items dalam system (sendiri, kat ofis dia, in between classes/meeting)
selalu pm saya kata system hang, tak boleh upload la.. saya kata jangan buat
waktu kerja sebab tak betul-betul fokus. So, dia bawak balik dokumen
dan saya tolong apa yang patutβ¦ dalam diam tu, saya istighfar banyak... bila dia upload, jeng jeng jeng- 'document saved & update'.. dia kata βeh senang
pulakββ¦ saya kata βsaya baca bismillah tadiβ... so this 'husband-wife-online system' thingy goes almost 2 weeks, then baru husband confident to click 'submit'. Masa submit tu, kena pilih tarikh interview di UK Visa KL Office. Actually tak ada interview sangat. Cuma bawak hardcopy documents, slip of application submitted. Kat Wisma MCA, Level 19, beratur untuk jumpa officer kat luar department (I called them '1st-layer verification), untuk go through checklist hardcopy documents lengkap atau tidak. Kalau OK, baru masuk department, ambik nombor giliran, tunggu turn untuk jumpa officer di main counter. (I named the '2nd-layer verification). Masa ni la submit passport. Dah ok semua, hardcopy document tally dengan information dalam online system, baru buat biometric untuk BRP (3rd-layer and finale), muka & 10 jari jemari.π
BRP: Biometric Residence Permits
Untuk pemegang UK Visa, entitle untuk dapat BRP card. Tier-4 Visa macam husband (termasuk dependant), buat biometric di Malaysia dan collect BRP di UK.
All these processes sebenarnya ada jalan pintas a.k.a fast track β
Bayar servis. Visa KL Office offer few services macam print hardcopy document, check
hardcopy document, VIP lane. Kalau nak, bayar la extra. Ratus ringgit ke ribu
jugak. So, we decided ignore the perks services ni. Sebab duit banyak nak pakai
travel ulang alik Melaka-KL.
Masa turn husband nak attend interview di KL, memang menduga kesabaran. Waktu tu students undergrads nak
pergi overseas dah dapat result A-Level, so ramai la manusia. Husband menunggu 5
jam baru settle. Once verify documents, buat biometric, serah passport, 14 hari
jugak tempoh menunggu.
During my turn, 2-3 weeks later, lengang! My appointment stated 11.30am, but we reached there around 10am. Guard tak bagi masuk. Dia suruh datang balik at least 30 minutes before appointment. Cekadak dia! Tak ada satu makhluk manusia pun dok beratoq! Saya balas, 'nobody is queuing'. Dia jawab ' Wait, I asked the officer'. Sekejap tu, dia datang balik 'Ok miss, you can meet the officer now'. πππππ
During my turn, 2-3 weeks later, lengang! My appointment stated 11.30am, but we reached there around 10am. Guard tak bagi masuk. Dia suruh datang balik at least 30 minutes before appointment. Cekadak dia! Tak ada satu makhluk manusia pun dok beratoq! Saya balas, 'nobody is queuing'. Dia jawab ' Wait, I asked the officer'. Sekejap tu, dia datang balik 'Ok miss, you can meet the officer now'. πππππ
Dalam menunggu status visa application, Allah saja yang tahu betapa nervous kitorang setiap hari. Bila balik kerja, duduk berdua dok sembang 'apa la status visa', banyak la 'what if' questions. Tidur tak jerap. Hati asyik
resah, mungkin sebab family have high expectation and both of us exhausted ulang-alik KL-Melaka. Isteri yang bukan student pun risau jugak. Supervisor pun asyik
mesej husband tanya status. Cuak wei! Yang bestnya, sehari sebelum dapat
call dari UK Visa KL Office, husband dapat email untuk collect BRP di UK..
hehehe⦠saya ngajuk dia confirm dapat. Tapi husband nervous. Dia tak lega selagi tak tengok sendiri surat dari KL Office. Dia kata 'ambik emergency leave lusa, kita pergi KL'. Esoknya, baru dia dapat panggilan telefon dari KL Office untuk collect surat & passport. Sampai ke KL
Office, buka surat, approved!
Mine, saya terima call dari KL untuk collect surat dan passport masa hari event international competition. Resah 1 hari dengan event, dengan rasa 50-50 dapat or tak lulus, waktu tu husband dah kat Manchester dan saya sorang-sorang di Melaka. Diorang suruh saya collect esoknya, saya kata tak boleh sebab saya ada lecture class. So saya collect the following week, Monday. Ambil cuti la. Hari Ahad tido rumah in-law, Isnin pagi ke Bukit Bintang. Husband Skype malam tu kata dia dah tak senang hati selagi saya tak collect surat. Sebabnya, ada Master students yang dependant tak lepas (visa application has been rejected) sebab financial afidavit tak sufficient. Saya cuak! Sebab saya submit bank statement 1 bulan, bukan 3 bulan. Dah la sorang-sorang drive ke Bukit Bintang. Saya zikir sepanjang jalan nak bagi hati tenang. Sampai turn saya, saya buka surat, 'Approved'! Lepas tu... singgah SOGO shopping apa yang patutπͺππ
Masa dapat phone call dari KL Office, officer tak akan bagitau status application sebab surat & passport are sealed in an envelope. Sampai KL Office, diorang akan buka sampul tu depan kita dan keluarkan surat + passport. Dia bagi kita baca surat and ask for any clarification after you read the letter.
Ok. Bila dah dapat surat lulus visa, sila
tengok duration untuk arrival UK. Dalam 30 hari dari surat tu, kena dah sampai
UK. Kalau tak nanti kena justify kenapa lewat la blab la bla. Saya estimate saya fly 19 Oktober sebab last day saya kerja 16 Oktober 2019, at least ada buffer untuk saya settlekan hal apa yang patut... tapi surat dapat awal (mungkin sebab saya apply bukan 'peak-time'). Di dalam surat dah mention last day saya kena arrive UK with temporary visa entry adalah 20 Oktober. Saya dah panik! Saya tanya officer, what if saya travel 19 Oktober, malam, dan tiba UK (London or Manchester) 20 Oktober, pagi. Officer kata sepatutnya tidak ada masalah, tapi, kita tak tahu al-kisahnya bila sampai UK nanti. Dapat pegawai imigresen yang cerewet, banyak soalan nanti, takut kena tahan. OMG!!! Saya call husband, call mama macam mana nak datang Melaka & bawa balik kereta ke Kedah, bincang dengan in-law... So, decided to fly on 17 October, a day after my resignation. Kerja gila atau tak, itu yang paling 'afdal'π. 17 Oktober, pagi, saya masih pergi kampus. Serah OBE file untuk 2 subjek, settlekan exam paper (minggu tu tengah final exam, saya request subjek saya 1st day of examination supaya saya dapat marking dan settle key-in markah).
Bila dah dapat surat approval, baru lah boleh confirm tiket kapal terbang. Ada yang berani & gamble jer booking flight masa tengah apply visa, sebab nak lock harga tiket flight sebelum mencanak mahalnya. For us, memang majikan & sponsor suami dah brief awal yang tiket akan diuruskan selepas terima surat pengesahan 'approved' dari UK Visa.
Husband pilih 16 September
2019 untuk fly, sebab cuti umum, senang saya nak travel balik sensorang ke Melaka lepas hantar dia. Tapi disebabkan timeline lari, urusan claim dengan pihak penaja hanya mampu suami serah seminggu sebelum fly. Kita hanya mampu merancang. Pihak penaja
nasihatkan husband fly 1 minggu kemudian, in order husband akan dapat 1st
batch allowance. Urghhhh!!!! The most
best part, all the claims (yang dah bayar visa, insurance, mak nenek lain pakai
duit Malaysia belas ribu) will be paid in GBP but the 1st batch
allowance patut in pound tapi dapat dalam RM⦠Kelakar weiii!!! Waktu ni rasa
nak m.a.k.i h.a.m.u.n semua orang, tapi fikir balik, kalau maki pun macam la
penaja tu nak speed up the process. They take their own time la kengkonon
ramai applicants, but in reality we know that makin kurang penajaan sambung
belajar.
So, Husband fly 22 September ( a
week later). Nasib masih consider dalam tempoh student daftar masuk. Kalau
masuk Oktober baru nak fly dan daftar, kena justify dengan pihak university kenapa lambat. *kan dah menyusahkan tuh!
Once sampai UK, dalam masa 10 hari kena
collect BRP. BRP ni macam kad pengenalan kita, ada tempoh visa stay kat UK, under visa
type apa. BRP ni link to all authority in UK macam NHS, NI, university, bank. Normally, kitorang tak bawa passport ke hulu ke hilir around Manchester, sebab dah ada BRP. Unless if nak travel luar dari Manchester, kitorang make sure bawa passport.
BRP
Begitulah kisahnya.
Letih.
Sangat letih.
Letih badan, letih otak.
Nasib rumah in-law di Shah Alam, kalau nak ulang-alik KL-Melaka, boleh la tidur semalam atau rehat sekejap di rumah mertua. Bayangkan yang tak kenal sesiapa di KL, kena ulang-alik. Jenuh la nak fikir. Masa husband collect surat & passport, 1 jam jugak beratur. Masa tu kebetulan saya ada jadual melawat student buat praktikal, saya request kawasan berdekatan. Jadi kitorang kerja half-day, travel naik KL. Check-in hotel sebelah Wisma MCA, husband jalan kaki ke UK Visa Office, saya jalan kaki ke PNB melawat student. Saya dah habis jumpa student, husband dok beratoq lagi! Malam tu ambil kesempatan menapak ke KLCC. Tengok suasana malam kat air terjun KLCC.
ππππππππππππ
Esoknya, awal pagi, husband dah mengadap laptop cari rumah kat Manchester.
Ha.....yang ni kita cerita entry lain eh. Cerita pasal nak tinggalkan rumah 3 tahun & kisah rumah kat Manchester.π
Sekian...
Wish from my superior, Dean Faculty of Business MMU Melaka
2 minggu sebelum fly, appreciation lunch for event.
Sempat diorang belikan kek. Waktu potong kek ni, tahan ayaq mata.
My officemate a.k.a my sisters! They took leave just to spent a day with me!
Playin tourist in Melaka. Makan, shopping, round Pulau Melaka & ambik gambar.
*week before i fly
Comments
Post a Comment