Masya Allah.. Hampir setahun saya "abaikan" blog ini.
Dalam tempoh satu tahun ini, pelbagai kisah indah dan duka berlaku.
Saya hampir putus asa saat panggilan temuduga tidak berpihak kepada saya.
Akhirnya, 1 minggu sebelum puasa 2014, saya ditawarkan bekerja.
Kerja biasa-biasa saja. Gaji separuh dari gaji lama. Mula dari bawah, bukan lagi pangkat "manager" seperti tempat kerja lama.
Suami saya tidak yakin yang saya boleh harungi dunia pekerjaan yang sangat berbeza dari pekerjaan lama.
Dari manufacturing, terjun ke dunia hospitality & tourism.
Saya jawab, saya tidak pilih kerja dan tidak kejar pangkat. Lagipun, lokasi tempat kerja baru sangat dekat dengan rumah. Tidak perlu bersesak di atas jalan raya dengan kenderaan lain. Tiada masalah kalau keluar dari rumah lewat sebab pasti kurang 10 minit sudah sampai. Alhamdulillah, duduk di Melaka memang beruntung, tidak perlu bajet untuk duit tol. (Siapa yang biasa berulang alik di Kuala Lumpur pasti faham)
Saya hanya ingin berkongsi pengalaman kerja dan pengetahuan dengan majikan baru.
Saya sudah puas jadi pengurus, biar la saya jadi orang bawah pula.
Hari pertama lapor diri, suami hantar saya ke tempat kerja.
Saya tanam "mindset" yang positif. Jangan letak harapan yang tinggi. Jika kemudahan tidak sesempurna tempat lama, saya tidak canggung.
Dengan rendah diri saya "blend" dengan staf pejabat. Saya berlagak tenang dan cuba low profile. Setiap hari, saya berkawan dengan komputer meja dan key-in data staf yang backlog 1 bulan. Saya ada ketua jabatan yang sangat baik dan kami berkongsi pengalaman dan "brainstorm" untuk tambah baik polisi syarikat. Hanya ketua jabatan saya saja yang tahu saya graduan Master dan berpangkat HR Manager di tempat lama. Usai habis waktu kerja, saya tutup komputer dan tunggu suami.
Datang dan pulang kerja dengan suami, naik kereta volkswagen antik warna kuning. Ini meyakinkan staf pejabat yang saya hanya eksekutif biasa.
Namun, Allah Maha Perancang. Saat ketua jabatan saya letak jawatan selepas 2 minggu saya bekerja, syarikat masih mencari-cari pengganti yang sesuai. Secara automatik, saya memangku tugas ketua jabatan. Jadi, setiap hari perlu masuk briefing dan setiap minggu perlu hadir (wajib) ke mesyuarat ketua Jabatan dengan COO. OUCH!!!
Seminggu selepas hadir ke mesyuarat jabatan, saya diberi tugasan oleh COO untuk sediakan laporan. Improvement action report, before & after. Kacang jer..hehehehe..Snap gambar sebelum dan selepas, masuk dalam power point, SIAP! Deadline 1 minggu, so I submitted my report to COO 2 days before the deadline. Alhamdulillah, COO berpuas hati.
Rentetan dari itu, saya diminta hadir ke mesyuarat pengurusan di hotel. GRRRR!!!! Macam mana nak keep low profile ni?? Boleh pecah tembelang la. Selama ni staf lain ingat saya tidak mahir Bahasa Inggeris. Masuk meeting, COO always want my attention in all issues. Yes! From operations, sales, ticketing matter and F&B. Haiihhhh! Saya tidak mahu air muka pengurus lain jatuh, tapi saya faham kenapa COO buat macam tu. After a month, it has spread in all outlets about me. Me being COO "blue-eyes". Me being problem solver for all HR matters. COO put me as a person to refer for any HR matters. Pengsan! Paling tak suka bila orang cakap "Boss sayang you", "Boss puji you dalam meeting outlet". *sob*
Tiba-tiba rasa rimas. Saya kembali menjadi "workaholic". Kebanyakan hari cuti umum, saya "punch card" masuk pejabat. Selesaikan kerja tertangguh, hantar email kepada outlet lain untuk "improvement items", tolong junior staf siapkan laporan untuk meeting dengan government. Bila suami datang ambil dari tempat kerja, belum sampai rumah, saya sudah 'berbakul-bakul aduan' cerita kepada suami. Suami hanya senyum. Dia faham. Sedikit pun dia tidak cemburu bila gosip tentang saya jadi bualan di pejabat. Suami saya amat memahami. TQ Husband!
Bulan demi bulan. Saya jadi selfish dalam perkahwinan. Cuti umum, saya di tempat kerja manakala suami di rumah urus rumah sendirian. Hujung minggu sudah jadi susah untuk kami pulang ke kampung. Walaupun saya tiada masalah untuk mendapatkan kelulusan untuk bercuti (COO sentiasa sokong kerana dia tahu saya hanya bercuti jika kerja saya selesai), saya jadi serba salah dengan staf pejabat yang lain. Walaupun kami bercuti dan pulang ke kampung, saya akan bawa bersama beban kerja pulang. Saya akan stres bila tanggungjawab bertambah. Yang pasti, saya kembali 'tidak sihat'. Appointment dengan doktor juga perlu ditunda dek kerana waktu free tidak ngam dengan jadual doktor.
Saat saya tersepit di antara bahagiakan suami atau kerja, Allah beri ilham untuk saya buat keputusan. Selepas 7 bulan bekerja, saat baru sebulan dinaikkan pangkat, saya dengan rela menghantar surat perletakan jawatan. Kecoh semua outlet. (Kalau bab gosip, memang cepat jer berita tersebar). Ada juga yang merisik tourism company lain mungkin saya terima tawaran yang lebih baik. Mereka seakan tidak percaya yang saya berhenti kerja untuk kembali menjadi suri rumah.
7 bulan seperti bekerja lebih setahun. Saya rasa puas dengan penambahbaikkan yang saya buat. Ada yang berpuas hati, dan pasti ada juga yang iri hati tidak menyokong untuk pembaharuan. Yang pasti, saya punya tambahan teman kerja. Networking di kala memerlukan.
Sekarang, saya lebih selesa sebagai suri rumah. Walaupun belum ada rezeki anak dalam perkahwinan kami, suasana kini lebih tenang berbanding tahun lepas. Biar apa orang kata, mereka bukan penghuni perkahwinan kami. Juga kami bukan penghuni perkahwinan mereka. Untuk apa kita memendam rasa dengan kata-kata orang luar yang tidak faham dunia kita. Asalkan kita tidak melencong dari tujuan asal kita hidup, maka teruslah berbaik sangka, berbudi bahasa dan beramal soleh.
Tahun demi tahun, kami belajar untuk terima keadaan hidup seadanya. Nikmat hidup ini rasanya berbeza. Ada kala rasanya manis, ada ketika rasa pahit. Walau apa pun rasa nikmat kehidupan, kami seharusnya bersyukur. Masih punya rumah untuk berlindung, kereta untuk mobiliti & keluarga untuk kongsi kasih sayang.
Love,
A.B.A
Dalam tempoh satu tahun ini, pelbagai kisah indah dan duka berlaku.
Saya hampir putus asa saat panggilan temuduga tidak berpihak kepada saya.
Akhirnya, 1 minggu sebelum puasa 2014, saya ditawarkan bekerja.
Kerja biasa-biasa saja. Gaji separuh dari gaji lama. Mula dari bawah, bukan lagi pangkat "manager" seperti tempat kerja lama.
Suami saya tidak yakin yang saya boleh harungi dunia pekerjaan yang sangat berbeza dari pekerjaan lama.
Dari manufacturing, terjun ke dunia hospitality & tourism.
Saya jawab, saya tidak pilih kerja dan tidak kejar pangkat. Lagipun, lokasi tempat kerja baru sangat dekat dengan rumah. Tidak perlu bersesak di atas jalan raya dengan kenderaan lain. Tiada masalah kalau keluar dari rumah lewat sebab pasti kurang 10 minit sudah sampai. Alhamdulillah, duduk di Melaka memang beruntung, tidak perlu bajet untuk duit tol. (Siapa yang biasa berulang alik di Kuala Lumpur pasti faham)
Saya hanya ingin berkongsi pengalaman kerja dan pengetahuan dengan majikan baru.
Saya sudah puas jadi pengurus, biar la saya jadi orang bawah pula.
Hari pertama lapor diri, suami hantar saya ke tempat kerja.
Saya tanam "mindset" yang positif. Jangan letak harapan yang tinggi. Jika kemudahan tidak sesempurna tempat lama, saya tidak canggung.
Dengan rendah diri saya "blend" dengan staf pejabat. Saya berlagak tenang dan cuba low profile. Setiap hari, saya berkawan dengan komputer meja dan key-in data staf yang backlog 1 bulan. Saya ada ketua jabatan yang sangat baik dan kami berkongsi pengalaman dan "brainstorm" untuk tambah baik polisi syarikat. Hanya ketua jabatan saya saja yang tahu saya graduan Master dan berpangkat HR Manager di tempat lama. Usai habis waktu kerja, saya tutup komputer dan tunggu suami.
Datang dan pulang kerja dengan suami, naik kereta volkswagen antik warna kuning. Ini meyakinkan staf pejabat yang saya hanya eksekutif biasa.
Namun, Allah Maha Perancang. Saat ketua jabatan saya letak jawatan selepas 2 minggu saya bekerja, syarikat masih mencari-cari pengganti yang sesuai. Secara automatik, saya memangku tugas ketua jabatan. Jadi, setiap hari perlu masuk briefing dan setiap minggu perlu hadir (wajib) ke mesyuarat ketua Jabatan dengan COO. OUCH!!!
Seminggu selepas hadir ke mesyuarat jabatan, saya diberi tugasan oleh COO untuk sediakan laporan. Improvement action report, before & after. Kacang jer..hehehehe..Snap gambar sebelum dan selepas, masuk dalam power point, SIAP! Deadline 1 minggu, so I submitted my report to COO 2 days before the deadline. Alhamdulillah, COO berpuas hati.
Rentetan dari itu, saya diminta hadir ke mesyuarat pengurusan di hotel. GRRRR!!!! Macam mana nak keep low profile ni?? Boleh pecah tembelang la. Selama ni staf lain ingat saya tidak mahir Bahasa Inggeris. Masuk meeting, COO always want my attention in all issues. Yes! From operations, sales, ticketing matter and F&B. Haiihhhh! Saya tidak mahu air muka pengurus lain jatuh, tapi saya faham kenapa COO buat macam tu. After a month, it has spread in all outlets about me. Me being COO "blue-eyes". Me being problem solver for all HR matters. COO put me as a person to refer for any HR matters. Pengsan! Paling tak suka bila orang cakap "Boss sayang you", "Boss puji you dalam meeting outlet". *sob*
Tiba-tiba rasa rimas. Saya kembali menjadi "workaholic". Kebanyakan hari cuti umum, saya "punch card" masuk pejabat. Selesaikan kerja tertangguh, hantar email kepada outlet lain untuk "improvement items", tolong junior staf siapkan laporan untuk meeting dengan government. Bila suami datang ambil dari tempat kerja, belum sampai rumah, saya sudah 'berbakul-bakul aduan' cerita kepada suami. Suami hanya senyum. Dia faham. Sedikit pun dia tidak cemburu bila gosip tentang saya jadi bualan di pejabat. Suami saya amat memahami. TQ Husband!
Bulan demi bulan. Saya jadi selfish dalam perkahwinan. Cuti umum, saya di tempat kerja manakala suami di rumah urus rumah sendirian. Hujung minggu sudah jadi susah untuk kami pulang ke kampung. Walaupun saya tiada masalah untuk mendapatkan kelulusan untuk bercuti (COO sentiasa sokong kerana dia tahu saya hanya bercuti jika kerja saya selesai), saya jadi serba salah dengan staf pejabat yang lain. Walaupun kami bercuti dan pulang ke kampung, saya akan bawa bersama beban kerja pulang. Saya akan stres bila tanggungjawab bertambah. Yang pasti, saya kembali 'tidak sihat'. Appointment dengan doktor juga perlu ditunda dek kerana waktu free tidak ngam dengan jadual doktor.
Saat saya tersepit di antara bahagiakan suami atau kerja, Allah beri ilham untuk saya buat keputusan. Selepas 7 bulan bekerja, saat baru sebulan dinaikkan pangkat, saya dengan rela menghantar surat perletakan jawatan. Kecoh semua outlet. (Kalau bab gosip, memang cepat jer berita tersebar). Ada juga yang merisik tourism company lain mungkin saya terima tawaran yang lebih baik. Mereka seakan tidak percaya yang saya berhenti kerja untuk kembali menjadi suri rumah.
7 bulan seperti bekerja lebih setahun. Saya rasa puas dengan penambahbaikkan yang saya buat. Ada yang berpuas hati, dan pasti ada juga yang iri hati tidak menyokong untuk pembaharuan. Yang pasti, saya punya tambahan teman kerja. Networking di kala memerlukan.
Sekarang, saya lebih selesa sebagai suri rumah. Walaupun belum ada rezeki anak dalam perkahwinan kami, suasana kini lebih tenang berbanding tahun lepas. Biar apa orang kata, mereka bukan penghuni perkahwinan kami. Juga kami bukan penghuni perkahwinan mereka. Untuk apa kita memendam rasa dengan kata-kata orang luar yang tidak faham dunia kita. Asalkan kita tidak melencong dari tujuan asal kita hidup, maka teruslah berbaik sangka, berbudi bahasa dan beramal soleh.
Tahun demi tahun, kami belajar untuk terima keadaan hidup seadanya. Nikmat hidup ini rasanya berbeza. Ada kala rasanya manis, ada ketika rasa pahit. Walau apa pun rasa nikmat kehidupan, kami seharusnya bersyukur. Masih punya rumah untuk berlindung, kereta untuk mobiliti & keluarga untuk kongsi kasih sayang.
View at Whispering Wall Australia. Masya Allah, very breathtaking.
Love,
A.B.A
Comments
Post a Comment